olympiskasaga

Direktlänk till inlägg 23 januari 2015

En fredlig tillställning

Av Saga Hallberg - 23 januari 2015 09:33

Det första olympiska spelen sägs ha ägt rum omkring 776 f.kr Efter det året hölls dom olympiska spelen vart fjäde år i fem dagar. Spelen hölls på samma plats i Grekland i mer än 1000 år. Dom antika OS höll på i 617 år medan dom moderna OS bara hållit på i 118 år.


Det var grekernas viktigaste högtid, därför var det också vapenvila så alla idrottare som var med och tävlade kunde vara vid liv när tävlingarna var igång. Vapenvilan höll i sig i en månad, och i och med den löstes många krig, med en brottningsmatch eller en boxningsmatch. Den som vann matchen, vann också kriget.


Jag tycker dom olympiska spelen var jättebra för det var en fredlig tillställning och många krig löstes.

Källhänvisning= so-rummet.se och Anders genomgångar

 

 


                

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Saga Hallberg - 20 februari 2015 09:53


Jag skulle gärna vara med i dom nutida olympiskaspelen, men inte i dom dåtida.  Varför? För att förr i tiden var det mycket mer på allvar och om man t.ex. var med i brottning, boxning och pankration så kunde man dö men nu är det inte tilllåtet att ...

Av Saga Hallberg - 16 februari 2015 11:11

Dag ett Förmiddagen: Deltagare och Domare svär eden framför statyn av Zeus. Tävlingar i Löpning, Brottning och Boxning för pojkar. Böner och offer i helgedomen; man frågar orakel om råd. Eftermiddagen: Kända filosofer talar.   Dag två P...

Av Saga Hallberg - 3 februari 2015 12:41

Dom nuvarande olympiska spelen-nutidens olympiska spel-är inspererade av de antika spelen. Man försöker efterlikna dom antika spelen så mycket som möjligt men självklart finns det olikheter; Os ringar, kvinnliga deltagare, fler sporter, elden och a...

Av Saga Hallberg - 2 februari 2015 11:10

Till Olympia kom greker från fastlandet, det grekiska öarna och alla områden runtomkring Medlehavet som koloniserats av grekerna. Endast fria män var tillåtna att delta i tävlingarna. Olympiaderna och tävlandet blev därför en sammanbildande kulturlän...

Av Saga Hallberg - 28 januari 2015 10:34

Jag såg mig omkring, var det nån runt mig? Nej det var lugnt, jag började sakta smyga mig in på stadion, det var mycket vakter utanför men när man kommit in kunde man göra vad man ville.  Efter en två timmars lång kamp med att komma in i stadion va...

Presentation


Hej! på denna blogg får ni veta lite om olympiska spelen.
Vad var det för grenar?
Vart utspelade sig spelen?
När var det första olympiska spelen?
Vad hade dom på sig?

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards